راهنمای نحوه صحیح دریافت چک در معاملات املاک

راهنمای نحوه صحیح دریافت چک در معاملات املاک

راهنمای نحوه صحیح دریافت چک در معاملات املاک

دریافت چک در معاملات املاک به دلایلی متفاوت و حائز اهمیت است، به ویژه اینکه ارقام آن به شدت درشت و قابل توجه هستند. به همین دلیل، فروشندگان اغلب نگران دریافت چک هستند و خیال آسوده ای در این مورد ندارند. از سوی دیگر، عدم موجودی، عدم ثبت چک در سامانه الکترونیکی، و جعل چک از مشکلات بسیار رایج مردم در معاملات املاک به شمار می‌آید.

احتمالاً فکر می‌کنید که روش مطمئن‌تری برای فروش ملک و دریافت مبلغ آن، دریافت چک تضمین شده بانکی است. این تفکر صحیح است، اما تازه‌ترین روند، چک‌های تضمین شده یا بین‌بانکی تقلبی نیز در حال افزایش است.

استعلام برای دریافت چک در معاملات املاک
در کل، دو نوع چک برای دریافت مبلغ معامله قابل قبول هستند. چک صیادی (حساب جاری) و چک تضمینی که بانک صادر می‌کند و عملاً مبلغ آن در حساب صاحب چک قفل می‌شود.

برای انجام استعلام برای دریافت چک در معاملات املاک، می‌توانید از سامانه پیامکی ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ استفاده نمایید. در تصویر زیر، منوی سامانه آورده شده است. البته مانند بسیاری از سامانه‌های ایرانی، ممکن است با قطعی یا ارور مواجه شوید، اما این سامانه در حال کار اندازی است. برای دریافت منو، کافی است یک پیامک خالی به شماره معین ارسال نمایید.

 

زمانی که کسی برای شما چک صیادی صادر می‌کند، مناسب است این چک با خط خود ایشان تحریر شده و امضای ایشان نیز دارای اعتبار باشد. این کار بهتر است در حضور شاهدان انجام شود و در همان جلسه چک صیادی، دلیل صدور چک و آدرس ملک مورد معامله در چک ذکر شده و در سامانه صیاد نیز ثبت گردد.

این اقدامات مجتمعاً باعث می‌شوند که چک جعلی دریافت نشود یا اینکه صادرکننده چک در آینده به دروغ ادعای جعل کردن آن نکند. همچنین، ثبت در سامانه صیادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا چک‌های جدید بدون ثبت در این سامانه قابل وصول نمی‌باشند.

در خصوص چک‌های تضمینی نیز باید دانست که می‌توانید استعلام آن را از همان سامانه پیامکی یا سامانه‌ای که بانک صادرکننده چک اعلام می‌کند، بگیرید.

در نگارش دریافت چک در مبایعه‌نامه و اجاره‌نامه، برای چک‌های حساب جاری (صیادی یا قدیمی) مناسب است در مبایعه‌نامه شرط فسخ در صورت پاس نشدن چک را درج کنید. اگر شرایطی برای عدم موجودی یا پاس نشدن چک در قرارداد فروش و اجاره وجود ندارد، در صورتی که چک به هر دلیلی پاس نشود، قرارداد اعتبار خود را حفظ می‌کند و می‌توانید با استناد به قانون چک از خریدار یا مستاجر شکایت کنید.

هنگام دریافت چک در معاملات املاک، باید در بخش مرتبط به دریافت ثمن، جزئیات چک مانند تعداد برگه‌ها، مبلغ و شماره چک از خریدار ذکر شود. در ادامه، باید بیان شود که در صورت مفقود شدن یا آسیب دیدن چک، صادرکننده موظف به صدور چک جدید می‌باشد و البته هر تغییر در مورد چک نیز در قرارداد باید ذکر گردد.

در خصوص موضوع مالکیت چک، اگر خریدار از چند نفر باشد و یکی از آن‌ها چک صادر کند، تمامی افراد باید به عنوان ضامن پشت چک امضا کنند تا در آینده احدی ادعای عدم پرداخت یا انتقال پول نکند.

نکته آخر این است که برای دریافت چک در معاملات املاک، تنها چک‌های خریدار باید مورد قبول قرار گیرند و هرگونه چک امانی یا مسروقه به دلیل عدم اطمینان، ممکن است باعث مشکلاتی شود.